dimecres, 20 de desembre del 2006

En valencià, naturalment!


M'agrada la nova versíó de l'anunci de "En valencià, naturalment" promoguda per la Generalitat Valenciana. L'opció d'apostar per cares conegudes emprant el valencià , naturalment, és potser poc original però al nostre país és pràcticament desconeguda.


Esta nova versió és interpretada per Màxim Huerta (Informatius T5 i El programa d'AR), l’actriu Marta Belenguer (Càmera Café) , la cantant Soledad Giménez (de Presuntos Implicados), i l’esportista Niurka Montalvo.


M'encanta la particular veu de la cantant de Iecla i valenciana d'adopció. Ja la vaig sentir cantar en valencià a Obert, (el primer disc en valencià que em vaig comprar!), en companyia de Joan Amèric i em consta que Nacho Mañó, el seu company a Presuntos Implicados, està implicat amb la producció de música en valencià com la que crea Paco Muñoz.


De Niurka, amb qui he coincidit alguna vegada fent-me un cafenet prop de la seu nacional del BLOC JOVE, també havia sentit alguna referència positiva pel que fa a la llengua. Huerta té el nom en valencià i de Marta no tinc dades.

Ja fa alguns anys vaig sentir el lament en veu alta d'un professor de la Universitat de València, molt familiaritzat amb la creació d'identitats. Martí es queixava què entitats com ACPV que treballen per la normalització de la llengua no hagueren aprofitat el valor imbòlic de personatges com Mendieta, l'exjugador del València... tot i qe em pense que el llavors rat penat de l'equip xoto no haguera estat massa procliu. Al fil duna conversa similar recorde comentar amb gent de Veu Pròpia la necessitat de premiar a Maria Abradelo, tot i l'inicial desastre lingüístic, pel seu esforç poc habitual, una opció que es va desestimar per informació complementària que ens arribà.

D'allò què no tinc cap dubte és quin ha estat el principal personatge clau en la normalització del valencià , i fins i tot en la consciència d'unitat lingüística per a la meua generació... Son Gokuh a Canal 9 i a TV3. Bromes a banda, necessitem referents positius d'adopció del valencià als mass media. No és la única estratègia a seguir però no per això menys necessàri.

Clar que si allò que pretèn el Consell és promoure l'ús del valencià ho tindría molt més fàcil si s'aplicara la lletra de la cançoneta i els seus membres parlaren amb naturalitat en esta llengua. Si fora així no m'importaria que els propers interprets foren Paco Camps, Esteban González Pons, Julio de España i Carlos Fabra. Si han de fer-ho, això sí, que siga prompte puix d'ací 6 mesos ningú no els reconeixerà.
Coalició Compromís BLOCBLOC JOVE Tirant lo Blanc escola valenciana Inbtersindical valenciana Valencianisme.com