dimarts, 8 de juliol de 2008

Picaresca Valenciana

Passejant pel centre comercial de la Ciutat de València a la cerca d'unes bermudes a quadres rebaixades (si sabeu on queden aviseu-me) m'he trobat un curiós cartell.

"Vendo 4 gorras de Alonso a 700 euros unidad".
Innocent de mi he pensat que potser fans de l'asturià podrien arribar a pagar això per una de les seus gorres usades . Però la innocència m'ha durat poc quan, després de comprovar com la talla 42 de bermudes està exhaurida a la major part de les tendes del centre , he llegit un altre cartell encara més explícit "Vendo tapones para los oidos... y regalo entradas para el Circuito de Fórmula 1. Precio negociable". Ara sí! Entesos, no?


El primer que m'ha passat pel cap en eixe moment és que potser siga cert com alguns investigadors sostenen que l'autor del "Lazarillo de Tormes" siga valencià. La picaresca del nostre poble és digna se ser totemitzada com a tópic al costat de clàssics com el meninfotisme. Ho vam vore amb la visita papal i ho tornarem a vore des d'este estiu amb el circuit urbà de Fòrmula 1. Balcons llogats per milers d'euros, pisos familiars convertits en hotels de luxe... almenys pel preu, i revenda d'unes entrades que a guixeta van ser exhaurides en poques hores. Al remat hi haurà qui este agost faça el seu particular idem aprofitant l'esdeveniment i`potser siga un element més a tindre en compte a l'hora d'entendre l'alta adhesió de la ciutadania al circuit.
Comptava amb això el PP quan es va traure de la màniga la promesa/xantatge electoral d'Ecclestone? Potser no ho sabrem mai però el que sembla garantit és que si que donaven per fet que la societat valenciana una vegada més no anava a tindre present aquell concepte que tant em va calar en les classes d'Economia política: el cost d'oportunitat.
No crec que siga cert que la ciutadania d'este país és tonta. Crec que és conscient de l'estat dels nostres servicis públics pels que tractant de gaudir-los els patix. Saben de les nostres mancances en infraestructures, del nostre deficient sistema de transport públic, dels problemes en salut, en educació, en prestacions socials.. i saben que això costa diners, i també que els recursos són limitats. Ara bé, per quin motiu permeten el balafiament de recursos? Fustigar l'electorat per les seues decisions no pot ser massa útil en l'afany per seduir-ho.
Potser l'opoisió hauríem d'optar per una major mimetització amb l'entorn i introduir-ne tocs de picaresca. Pense per exemple en cartells de "Es ven un bitllet de metro ... i es regala servici nocturn", o "Venc llibres de text escolar i es regalen 100.000 noves places d'ensenyament en valencià".
Potser hem de vendre un país d'alta qualitat alegre i festiva i amb això aconseguirem regalar quilos i quilos de benestar.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Aquesta picaresca que tu dius valenciana fa anys que està inventada. Sense anar més lluny, amb les «corrides» de José Tomàs a Madrid he vist que fins i tot venien 10 CD's per 300 euros i regalaven 2 entrades.