dissabte, 24 de gener de 2009

(Altres) coses que importen al Congrés del BLOC.

Ja vaig advertir quan es feren públiques les ponències del BLOC que la ponència política no podia eclipsar la ponència organitzativa, i que els aspectes simbòlics no podien eclipsar la pròpia ponència política. Després de dies de certa tensió es percebix una possible eixida del tunel com espere que esdevinga l'esmena aprovada pel meu col·lectiu i que jo mateix he negociat amb Ximo López per tal que servisca com a nexe d'unió. Gràcies a la responsabilitat d'altres companys i companyes ha comptat amb un amplíssim suport i combina la necessària apertura (consolidada en la pràxis) amb la necessitat de no ferir unes susceptibilitats potser massa delicades encara.
Així doncs mentre ens asserenem i deixem treballar a l'equip ponent en el seu treball de negociació i transacció amb les esmenes que li arriben a totes dues ponències, vull de nou cridar l'atenció sobre algunes (altres) coses que importen , especialment de la Ponència organitzativa ja que he tingut l'oportunitat de participar en la seua redacció.
I així vull destacar un dels apartats que més em va motivar per a acceptar formar part de la ponència com és poder treballar en l'àmbit de la comunicació. Un àmbit en el qual el BLOC ha trobat no només evidents obstacles externs quan no directament agressions, sinó també una absoluta feblesa que l'ha impedit optimitzar tots aquells recursos en els quals podriem haver-se suportat.
Per evitar que en el futur siga així, la ponència proposa:
2.3. COMUNICACIÓ I POLÍTICA 2.0

Una de les mancances tradicionalment més acusades pel valencianisme polític, i que la militància tornà a posar de manifest a la darrera Conferència Nacional, és la referida a la nostra feblesa comunicativa.
Així mateix , és també significativament present la idea que cal simplificar els nostres missatges a fi de visualitzar-los de la manera més nítida possible minimitzant així el risc de caure en l'ambigüitat o en la tergiversació interessada que d'ells poden fer altres mitjans o agents.Al respecte resulta obvi afirmar que no disposem de les solucions definitives per a superar el bloqueig informatiu al qual ens condemnen els mitjans públics , i molt especialment RTVV, ni l'arraconament o caricaturització que massa sovint ens reserven els mitjans privats quan bona part d'ells responen als interessos dels dos principals partits estatals.
Així doncs sense renunciar a l'aplicació d'estratègies de comunicació tradicionals haurem de reforçar aquelles estratègies comunicatives basades en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) que permeten una major claredat i, a més a més, ens atorguen el valor afegit de la modernitat i la innovació tan valorats al nostre espai.
Els darrers anys les TIC han revolucionat la comunicació i amb ella també la manera de participar en política. Establint paral·lelismes amb la batejada com Web 2.0, ja és habitual parlar d'una Política 2.0 caracteritzada per una gran interactivitat i una comunicació no ja bidireccional sinó multidireccional, amb gran diversitat d'emissors i receptors. Així, la Política 2.0 permet fer servir la xarxa com una plataforma de comunicació col·lectiva i no un simple aparador per al producte polític.
Les TIC a més a més són una ferramenta fonamental per fer realitat la màxima de la “Política des de baix cap a dalt” ja que permeten al BLOC una major transparència i la implicació de la militància i del conjunt de la seua base social en la definició del projecte polític, així com en la seua socialització mitjançant el ciberactivisme.
Les TIC afavoreixen el diàleg directe, constant i fluid del BLOC amb la societat valenciana i molt especialment amb la seua base social, permetent substituir el tradicional paper d'agent passiu d'aquesta per un de major implicacióLes xarxes socials bàsiques per al desenvolupament de la Política 2.0 (blogs, Facebook, youtube, flicker, twitter, etc...) s'han demostrat ja fonamentals per a canalitzar la participació política especialment en les campanyes electorals i cal que el BLOC ordene i planifique el seu ús per tal d'optimitzar els beneficis d'una comunicació multidireccional i expansiva.
Des de la perspectiva de la comunicació cal assumir la necessitat d'actuar en campanya permanent afavorint una mobilització constant d'aquelles persones disposades a exercir un paper de ciberactivistes. En aquest sentit, càrrecs electes, persones candidates, militància i simpatitzants han de poder trobar les ferramentes necessàries per a dur a terme la seua tasca , d'una manera el més coordinada possible i en relació amb les necessitats específiques de cada moment
El BLOC ha d'assumir la necessitat de revolucionar la seua estratègia comunicativa doncs la realitat confirma que un ambiciós projecte polític i una bona praxi política necessiten també d'un important esforç comunicatiu per a la seua socialització entre la societat. En aquest sentit podem afirmar que en política “allò que no es coneix, no existeix”.
Així doncs cal prioritzar la redacció d'un Pla integral de comunicació, tant interna com externa que puga fer front a les problemàtiques relacionades amb la matèria.. Entre d'altres aquest Pla integral comunicatiu hauria de donar resposta a les següents necessitats:
  • Aposta per una major homogeneïtzació de la nostra imatge corporativa per reforçar la nostra identificació com a partit nacional.
  • Destinar majors recursos a la professionalització de la gestió comunicativa i a la coordinació d'un autèntic equip comunicatiu d'abast nacional..
  • Racionalització dels continguts de la pàgina web nacional i potenciació de les edicions comarcals i locals degudament indexades per tal d'afavorir la seua localització..
  • Planificació i coordinació d'equips de ciberactivisme per a optimitzar la seua eficiència tant en campanyes específiques com en altres de caràcter general...
  • Creació de nous espais a les xarxes socials i racionalització i catalogació dels blogs dels càrrecs electes i orgànics..
  • Aposta per potenciar la informació en format audiovisual per fer front a l'evident mancança de visualització als mitjans externs.
  • Potenciació de la Intranet com a plataforma bàsica de comunicació interna, molt especialment per a càrrecs electes i orgànics..
  • Reconversió dels Infoblocs nacionals en butlletins digitals per tal d'estalviar en paper i afavorir la seua màxima distribució estratègica.
  • Redacció i difusió d'argumentaris específics sobre les claus de l'actualitat política per a afavorir la coherència del nostre discurs i optimitzar la incidència de totes les nostres veus.
  • Donar cabuda a espais de debat i participació oberts a militància i simpatitzants per a la definició de posicionaments i la materialització de propostes polítiques claus per al nostre projecte polític.
  • Tractament de les qüestions referides a la imatge com a valor complementari al nostre ideari polític.
  • Adopció d'un eslògan per a cada curs polític que afavorisca la percepció dels valors que volem transmetre..
  • Encaixar, sempre que siga possible, tota acció sectorial dins d'una marca paraigües per afavorir la seua identificació en un marc coherent i estable.

6 comentaris:

R. Galiana ha dit...

Pere, tot açò i a més a més, sobre tot, una estructura organitzativa que d'una vegada convertisca el BLOC en una eina política eficient.
I grups tècnics de recolçament als regidors: advocats, aquitectes, artistes, etc.
Et posaré un exemple que em toca de prop: hi ha molts músics i molta música en valencià; hi ha molts regidors i un grapadet d'alcaldies del BLOC. Qui els esperona, els informa i els aconsella sobre la possible contractació d'eixes músiques i músics?
Hi ha molta tasca a fer i, sobre tot, en l'organització.

P.S. Oblideu-se de les banderetes i collonades semblants, eixes no són les nostres necessitats prioritàries.

P.P.S. I cal tindre ambicions polítiques personals i esperonar els militants per que les tinguen. Ja està bé de bons xics i xiques que conserven el foc sagrat.

Pere Fuset ha dit...

Raimon estem plenament d'acord en açó. Eixes són algunes de les majors motivacions que trobe per a participar en este procés precongressual i bona part d'elles estan recollides en el Manifest de la Generació BLOC. Malgrat això em fa la sensació que lamentablement els símbols no són tan poc importants com ens agradaria... Si fora així ni viuríem de quan en quan algun episodi de tensió com el dels darrers dies ni, per descomptat, els de sempre atiarien la crispació en la societat valenciana usant-los com a fusell en contra del valencianisme. Parlem-ne de tot però amb calma i amb la major perspectiva possible.
Però vaja... efectivament, que eixos frondosos arbres dels símbols no ens tapen el bosc de la política.

Anònim ha dit...

Em sembla que una persona de tanta vàlua com tu no pot restar a fora de l’Executiva. Acceptaries una Secretaria de Comunicació (interna i externa) en eixe nou ens? Espere que sí. Si en el proper congrés del Bloc anem a assistir a una proposta de nova Executiva en funció dels equilibris territorials i/o de corrents internes podem trobar-se amb secretaris de l’Executiva que no tinguen el perfil adequat al seu càrrec, és a dir que hi estiguen només en funció de la seua adscripció a determinat corrent o en funció al lloc on residixquen. I això seria lamentable. Però si els membres d’eixa nova Executiva ho són en funció de les seues atribucions personals i de les seues aptituds, seria una altra cosa. Esperem molt d’eixe congrés. Esperem molt d’eixa nova Executiva. Fuset, nou Secretari de Comunicació... a que sona bé? A tu que et sembla?

rosella ha dit...

totalment d'acord Pere... jo em presente voluntària com a ciberactivista!

però també és cert que tot el que es proposa requereix un esforç econòmic que no sé si el bloc pot assumir o per contra un teixit de voluntaris amb molta espenta i dedicació. Crec que és la segona opci el que ens pot donar moltíssima força: Ara arromanguisme!


rosella

Pere Fuset ha dit...

Anònim gràcies per la confiança dipositada. Coincidisc en la teua anàlisi de com ha de ser eixa Executiva. Què em sembla la proposta? Preferisc primer que esta arribe si ha d'arribar per poder estudiar-la i també quin és l'esquema de treball. Si és coherent amb el que pense i que d'alguna manera has ressumit potser torne a l'escena.. si no... he descobert que hi ha vida fora de la política... i quina vida!


Rosella, crec que esforç econòmic requerix però sobretot requerix optimitzar els recursos existents i coordinar-se, que això és barat però necessita de voluntat i dedicació.

Nomdedéu ha dit...

quan no estem en el silenci, ve Las Provincias i ho explica tot de forma equanim, informada, contrastada i intel·ligent.
"Manda huevos" que deia l'altre valencià il·lustre