dijous, 15 de juny del 2006

651 anys.. o més, de Corpus

Em faig un café del temps baix de casa per a intentar arribar al final del dia. Darrerament estic molt matiner i necessite de la cafeina per arribar a tancar la jornada. Així i tot porte tres dies dormint-me al sofà...
Mentre em faig el café fullege el diari i em retrobe amb la festa del Corpus. L'especial del Levante , pou complet, ens recorda com d'important és i fou esta festa a tot el país, i en especial , al seu cap-i-casal.
Es podria dir que el Corpus era "la Festa" fins al despertar faller. Recorde com insistia en això Josep A. Domingo, Cronista d'Algemesí , i professor d'història al meu institut. Ell era un enamorat de la festa del Corpus i d'alguna manera va aconseguir despertar-nos l'interés per la Cucafera, la Moma, les roques- com ara la diablera!!- la degollà, el ball dels cavallets, dels arquets, el de la magrana, la processó del convit i els personatges bíblics de la processó. Molts d'estos elements es repetixen en altres localitats del país o de la Corona d'Aragó. Els qui han participat dels porrots de Silla, o de les festes d'Algemesí identificaran clarament estes peces del folclòre valencià. Fins i tot em va fer gràcia trobar-me a Tortosa amb la Cucafera tot i que, si no recorde malament, amb un nom diferent.
Com que enguany no podré passar-me per la processó (ànim als cristians per l'antimilitarisme, que una vegada més, espere, protestaran per la militarització de la processó) potser hauré d'esperar a dijous vinent quan a l'esglèsia del Patriarca, celebren la vuitena del Corpus dins del pati. Seria la primera vegada que aniria després de l'insistència d'anys de Pepetoni. Gonçal i Natxo, que sempre han sigut alumnes avantatjats, m'han dit que paga la pena vore-ho.
Per als qui entenen festa popular com una simple excusa per al gin tònic de garrafa la festa no els aportarà res . Però per als qui, independentment de les seues creences religioses, tinguen interés en descobrir una joieta amagada de la nostra cultura serà tot un descobriment.
Si cerqueu al Google per la festa trobareu gran quantitat de webs que parlen del tema, poques d'elles en valencà. La més completa , està en valencià, sí, però escrit ... per ser generosos... en normativa no oficial. Una llàstima.
Tal volta necessitem d'algun Pepetoni, amb coneixements d'informàtica, que en faça un web completet sobre el tema.
Si algú, després de llegir açò, es passa per la festa que s'ho curre i ho comente ací. Jo estaré a Alacant, de boda.
PS: Este cap de setmana es casa també Enric Nomdédeu, futur alcalde de Castelló pel BLOC i si no.. temps al temps. Deixeu-me que aprofite per felicitar-lo des d'ací, a ell i a la futura dona. Si voleu fer-ho vosaltres també entreu al seu bloc. www.nomdedeu.net

1 comentari:

Anònim ha dit...

PERO QUE DIUS DE LA CUCAFERA!!!
es diu Guita!!
jo soc de Berga i des de que vaig neixer e viscut la Patum.
has dit molts noms que no son correctes!!!!
apa adeu, i intenta corregir els noms que els hi has posat.

Coalició Compromís BLOCBLOC JOVE Tirant lo Blanc escola valenciana Inbtersindical valenciana Valencianisme.com